Fotoobrazy tiskneme zásadně na kvalitných fotoplotrech Canon v plném rozlišení a v true-color režimu. Kalibrované a pravidelně kontrolované jsou samotné plotry a při tisku se používají média (papíry, plátna) s definovanými barevnými profily, což zaručuje, že se na médium přenese skutečně to, co je obsahem předlohy (soubor s fotografií).
I přesto se Vám ale obraz nelíbí, vypadá nějak jinak, než jste jej viděli na displeji či monitoru. Co se stalo?
Na vnímání kvality obrázku v jakékoliv podobě má výrazný vliv hlavně velikost zobrazení a vlastnosti zobrazovacího média.
VELIKOST ZOBRAZENÍ je při vnímání případných chyb klíčová. Při zobrazení v malém rozměru (monitor počítače či dokonce displej mobilu) lidské oko nepostřehne běžné chyby zobrazení - nedoostřený obraz, nevhodné nebo nedostatečné nasvícení scény, pod- nebo přeexponování, přílišné ostré barevné přechody, šmouhy atd. Tyto vady při malém rozměru zobrazení zanikají a obrázek se nám zdá "bezchybný". Bohužel ale po zvětšení na rozměr velkého fotoobrazu se zvětší i vady a lidské oko je začne vnímat (obvykle velmi) rušivě.
ZOBRAZOVACÍ MÉDIUM má stejný vliv na vnímání případných chyb zobrazení. Nejčastějším problémem je nastavení aktivních zobrazovacích médií, jako je monitor počítače nebo displej mobilu - v obou případech se dají vlastnosti zobrazení nastavit (měnit jas, kontrast, barevnost atd.), což zásadně změní vnímání fotografie. Ve skutečnosti však zobrazení nemá žádný vliv na původní předlohu, mění se jen zobrazení v tom momentu a na daném médiu. Při tisku tedy toto nastavení nehraje žádnou roli - tiskne se původní fotografie tak, jak je uložena v souboru.
Jak odhadnout, jak bude obraz po vytisknutí vypadat?
V první řadě je potřebné prověřit, jestli má předloha dostatečné rozlišení pro tisk na požadovaný rozměr. Jen předloha s dostatečným (radši více než méně) rozlišením má šanci změnit se na kvalitní výtisk. Pozor i na podklady získané od profesionálních fotografů - je běžné, že Vám dodají fotografie ve více rozlišeních - verzích podle určení. Tu stejnou fotografii potom dostanete na CD nebo na USB v malém rozlišení (hodí se pro elektronické publikování, například na sociální sítě), nebo ve vysokém rozlišení (potřebné například pro tisk obrazu).
Důležité upozornění: Téměř vždy jsou nepoužitelné soubory zpětně stažené ze sociáních sítí (při nahrávání se totiž kvůli rychlosti načtení a úspoře místa často zásadně automaticky snižuje jejich rozlišení).
Pokud chcete vidět, jak bude fotografie po tisku skutečně vypadat, dá se to zkontrolovat i v prohlížeči souborů na běžném monitoru (zdarma dostupný, poměrně nenáročný na obsluhu je například IrfanView), jen to už vyžaduje alespoň základní praxi práce s grafikou. Nejdříve si převzorkujte svoji fotografii na "ideální" rozlišení, tedy 5 pixelů na 1 mm tištěného rozměru. Obvykle je tato možnost v menu "Upravit" každého grafického editoru či prohlížeče. Následně si v nastavení zapněte zobrazení 1:1 - obvykle bývá "default" aktivovaný režim "Přizpůsobit oknu", který zobrazený obrázek zmenší tak, že se celý vejde do právě otevřeného okna na monitoru (čím se zkreslí chyby). Po změně režimu na "1:1" se sice zobrazí pouze malý výřez z fotografie, bude však rozměrově zodpovídat budoucímu výtisku a případné chyby budou viditelné - je potřebné se zaměřit hlavně na ostrost, nasvícení (aby nic nebylo příliš světlé nebo tmavé) a plynulost barevných přechodů. Dobře se to kontroluje například na lidské pleti (líce, čelo) - nesmí být vidět fleky, či ostré přechody odstínů "tělové" barvy.
Důležité je prohlédnout si obrázek při neutrálním nastavení zobrazení na použitém monitoru, t.j. nemít manuálně zvýšený/snížený jas monitoru, kontrast či jinak zvýrazněné barevné podání. Na kontrolu by sice byl ideální tzv. "kalibrovaný monitor" (používá se v grafických studiích a bývá násobně dražší v porovnání s běžnými monitory), ale i neutrálně nastavený běžný monitor poskytne alespoň základní odhad.
Pokud si nejste jisti kvalitou fotografie, raději požádejte našeho grafika o kontrolu a případnou korekci. Můžete nám napsat na e-mail či požádat o kontrolu předlohy v samotné objednávce (potřebné uvést do poznámky). Pokud si přejete, abychom předlohu i zkorigovali (zesvětlili, ztmavili atd.), také to prosím uveďte do poznámky v objednávce.
Bez výslovného přání zákazníka však do samotné předlohy nějak nezasahujeme, tiskneme ji bez jakýchkoliv korekcí.